Facebook
Webox ingyen szállítás

Puma

Puma

A Puma márkáról



Puma AG Rudolf Dassler Sport, más néven Puma, német minőségi sportcipő, ruházat és kiegészítőket gyártó cég. 1924-ben alakult meg Gebrüder Dassler Schuhfabrik néven, Adolf és Rudolf Dassler által, akiknek testvéri kapcsolata megromlott végül 1948-ban megegyeztek a különválásról és két külön cégként folytatták, az egyik Adidas, a másik Puma néven.

A Puma hírnevét futball cipőivel szerezte, amit olyan nevek viseltek, mint Pelé, Eusébio, Johan Cruijff, Enzo Francescoli, Diego Maradona, Lothar Matthäus, Kenny Dalglish, Didier Deschamps és Gianluigi Buffon. Szponzoráltjai közé tartozik még a híres jamaicai rövidtáv futó, Usain Bolt is.

A Puma név és logója 1948-ban lett levédetve, cipőit és többi termékeit megkülönbözteti jellegzetes csíkja és az ugró pumát ábrázoló logója.

2007 óta a cég a francia luxusmárka a PPR csoport tulajdonában áll, amely többek között olyan márkák tulajdonosa, mint a Gucci, Balenciaga, Yves Saint Laurent, Sergio Rossi, Boucheron, Bottega Veneta, Alexander McQueen és a Stella McCartney.

A Puma márka története



Rudolf Dassler az iskola elvégzése után szülei munkahelyére ment dolgozni, ami egy cipőgyár volt, majd az I. Világháborúban a frontra hívták. Visszatérése után vezetőségi pozícióba került egy porcelángyárba, majd pedig a nürnbergi bőr nagykereskedésbe.

Miután Rudolf beleunt abba, hogy szülőhelyétől távol másoknak dolgozzon, visszatért Herzogenaurach-ba bátyja, Adolf saját cipőgyárába és megalapították új közös cégüket Gebrüder Dassler Schuhfabrik-ot (Dassler Fivérek Cipőgyára). 1936-ban Adolf a nyári olimpiára zarándokolt sportcipőkkel telepakolt táskával és meggyőzte az amerikai sprintert, Jesse Owenst, hogy viselje őket, aki végül megnyerte az aranyérmet, ezzel pedig megszerezte a Dassler cipők hírnevét. Ezután a sportolók mind ezeket a cipőket akarták, így a Dasslerek a II. világháború előtt évente 200.000 párat tudtak eladni.

A problémák akkor kezdődtek, amikor midkét fivér a Náci párthoz csatlakozott, de Rudolf közelebb állt a párthoz. A szakadék a háború ideje alatt tovább nőtt, végül pedig teljesen megromlott, amikor Adolf úgy gondolta, hogy testvére adta fel az őt elvivő Amerikai katonáknak, akik azzal vádolták, hogy SS tiszt volt.

1948-ban az üzlet kettévált, Rudolf a "RUDA" nevű, Adolf pedig az "Adidas" nevű cégét indította el. Rudolf azonban még abban évben átnevezte Puma Schuhfabrik Rudolf Dassler-nak cégét. Szülővárosuk ugyanúgy két felé szakadt, egyik fele az Adidashoz, a másik a Pumához maradt hű. A két testvér sosem békült ki. Bár ugyanabban a temetőben nyugszanak, a két lehető legtávolabbi ponton található sírhelyük.

A Puma megalakulása után elsősorban a futballra koncentrált, megalkotta első futball cipőjét, az "ATOM"-ot, amiben számos játékos játszott a nyugat-német válogatottban. 1952-ben az ún. "Super ATOM" cipői szorosan összekötötték a márka nevét a futballal. A Puma az atlétikában is nevet szerzett magának. 1954-ben Heinz Fütterer megdöntötte a 100 méteres síkfutás rekordját Puma cipőjében, ami szintén lendület adott a márkának.

Az 1960-as években a cég sikerei tovább folytatódtak. A római olimpián bemutatásra kerültek a legújabb technológiát használó cipői melyben számos atléta hozta el az aranyat. 1962-ben a szintén Puma cipőben játszó Pelé megnyerte a világbajnokságot és a legjobb játékosnak választották, ezzel pedig végleg megalapozta a cég világhírét.

A 70-es években a "Puma sportolók" sikert sikerre halmoztak, 1977-ben a márka tovább terjeszkedett és megjelent a teniszpályákon is. Vilas megnyerte a US Opent és a Wimbledont is Pumában. A tenisz később is fontos maradt és olyan neveket szerezett, mint Boris Becker és Martina Navratilova.

A 80-as években Diego Maradona volt az, aki abban az évtizedben továbbvitte a cég hírnevét a futball világában.

A 90-es években a cég átalakult és sikerült a Pumát az alacsony kategóriából a prémium kategóriába felhozni és a világ legjobb 3 sportmárkája közé juttatni. A Puma az évtized végén már nem csak sportmárka volt, kezdett túlmutatni azon. A Mostro cipővonal egészen új koncepciót hozott, mellyel összeillesztette a sportosat az elegánssal és egy világméretű trendet indított el.

Az elmúlt pár évben a Puma továbbra is megőrizte jelenlétét a sportban, sőt további területekre tört be, például a motorsportba és a vitorlába. 2002-ben az utcai divatban a Ferrari vonala hozott óriási sikert a márkának. 2007-ben a PPR megvásárolta a cég több, mint 60%-át és megteremtette a lehetőségét, hogy a Puma a világ vezető stílusosan sportos márkája legyen.


vissza